הערכה ומחקר

תת-כותרת עם תיאור קצר של העמוד

יחידת הערכה והמחקר הפסיכולוגית במרכז "חוסן" הינה חלק אינטגרלי מפעילותו. אנו רואים בתהליך הערכה מסודר שלב חיוני שמטרתו לבחון את תרומת התכניות בהתאם למטרות שנקבעו מראש. כמו כן, אנו רואים בפרסום מחקרים בספרות המקצועית העולמית חלק בלתי נפרד מתרומתנו להעמקת הידע בתחומים בהם אנו פועלים.

היחידה כוללת פסיכולוגים בעלי תואר שלישי ושני בפסיכולוגיה קלינית בעלי רקע במחקר. בנוסף, סטודנטים לפסיכולוגיה מהמרכז הבינתחומי לוקחים חלק כל שנה בפעילות המחקרית של היחידה, במסגרת קורס "מחקר מודרך".

היחידה מטפלת בשלבים השונים של הפעילות ההערכתית והמחקרית, החל מזיהוי המטרות לבדיקה, פיתוח כלי הערכה חדשים, איתור כלים קיימים, קבלת אישורים מהוועדות האתיות הרלבנטיות, ביצוע ההערכה בשטח, קידוד הנתונים, ניתוח סטטיסטי, כתיבת מאמרים מדעיים, פרסומם בכתבי העת המקצועיים המובילים בעולם והצגתם בכנסים לאומיים ובינלאומיים.

בין היתר, תכניות ההערכה והמחקר עוסקות בתחומים הבאים:

  • השפעת תכנית "חוסן חינוך" על שיפור ההסתגלות של תלמידים לאחר אירועי חירום (מלחמה, טרור) ובזמן שגרה.
  • השפעת תכנית "חוסן חינוך" על המסוגלות העצמית ויכולת ההכלה של המחנכים.
  • פיתוח כלים להערכת יכולת ההתמודדות של ילדים ומבוגרים (מנגנוני הגנה, חוסן בהתמודדות).
  • השפעת תכנית "חוסן לקשת" על יכולת הוויסות והמסוגלות של הורים וצוות העובדים עם ילדים בספקטרום האוטיסטי.
  • שינויים באיכות החיים של בני גיל הזהב בעקבות תכנית "חוסן זהב".
  • השפעת תכנית "חוסן לגיל הרך" על הוויסות הרגשי של ילדים בגיל הרך ועל יכולת הוויסות והמסוגלות של הוריהם והצוות העובד איתם.
  • שינוי במוכנות (חוסן) רשויות מקומיות להתמודד עם אסון המוני בעקבות תכנית "חוסן העיר".
  • השפעות מידיות וארוכות הטווח בקרב ילדים בעקבות חשיפה לטראומה כגון מלחמה (מלחמת המפרץ, מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה, צוק איתן) או רעידת אדמה (טורקיה).
  • יעילות תכנית לשיפור יכולת ההתמודדות בקרב מגיבים ראשונים (שוטרי סיור) המתמודדים עם מצבי דחק מתמשכים.